אפוקליפסה עכשיו: שבעת החטאים


כאנשים שגדלו על האקס-מן, די קשה לרצות אותנו.

בואו נודה בעובדה הפשוטה: רובנו ראינו את הסדרה המצויירת של שנות התשעים ונשבו בקסם של המוטנטים. לרובנו, המילים "To me – My X-men" עושות צמרמורת וחיוך בו זמנית. כשהכריזו, כמעט לפני שנתיים, על אקס-מן:אפוקליפסה חלקנו קפץ משמחה. הימים היו לפני אקס-מן:העתיד שהיה והעתיד נראה וד יותר. בריאן סינגר, שהביא לעולם את X2 (אל תתווכחו שהוא הכי אקסמני שהיה) חזר למותג והבטיח להביא למסך הגדול את ה-אוייב האייקוני של האקס-מן. מי שעקב אחרי חשבון הטוויטר של סינגר, גם ראה כמה הבחור עבד על הסרט וממש התרגש לקראתו.

כשנכנסנו לאקס-מן: אפוקליפסה, רצינו לראות את סרט האקס-מן הטוב ביותר שהעולם הזה ראה. רצינו לראות סיפור נהדר, נבל משוגע, אפקטים, אקשן, דמויות מוכרות וחדשות יותר ופחות. רצינו לראות את הקולנוע הסופר-גיבורי במיטבו. רצינו להתרגש, לצחוק, לרוץ עם הגיבורים ולעודד אותם, למרות שבסתר אולי היינו מקווים שהנבל יצא מזה בשלום. רצינו להנות בנוף ילדות נוסטלגי אך מעודכן וחדשני. רצינו כל כך הרבה דברים..

שלא קיבלנו.

אקס-מן: אפוקליפסה שראה אור ביום חמישי האחרון באופן רישמי הוא ללא ספק אחד הסרט הפחות טובים של השנה הזאת. כדי לתת לכם סיבות למה לראות חיות עם מלא דם, דם, דם ומוות היא אופציה טובה יותר (ברצינות, לכו לזוטרופוליס) ולמה באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק נראה כמו סרט נהדר עכשיו, רשמנו את 7 החטאים של הסרט, ועוד איזה משהו לטעם טוב. אבל זהירות ספויילרים – הכתבה מלאה בהם, אם כי לא נראה לנו שזה יהרוס יותר מדי.




c3c82721290d0f26f45fb1686a40d3c7

החטא הראשון: גרגרנות – הסצנה הראשונה שהייתה יותר מדי

אוקיי, קול, אני מבינה שמצרים העתיקה סופר מגניבה וזהב ומיסטיקה והכל, אבל זה יותר מדי לבקש קצת מחקר? טיפה? הכל טוב ויפה שהשתמשתם בהירוגליפים אמיתיים, אבל מבחינתכם דיברו במצרים העתיקה ערבית מודרנית? באמת? סבבה.

אבל עזבו את זה שנייה, זו סתם הסטודנטית לארכאולוגיה שבי מדברת, כל הסצנה הזו הייתה כל כך ברורה מראש שהרגשתי כאילו אני צופה בערוץ הופ, ואני צריכה לצעוק לדורה איפה חטפני השועל. שלא לדבר על הדמויות. אז אתם מציגים את אפוקליפס, ואז מציגים את השומרים שלו. בלי להציג לנו את הכוחות שלהם בכלל. האמת, בלי שנראה שבריאן סינגר בעצמו ידע את הכוחות שלהם, כי הבחורה הציגה לפחות חמישה כוחות מוטנטים שונים… לפני שהיא מתה בלי אף הסבר נראה לעין, למרות שהסרט כבר הראה שהיא ממש חזקה. אבל היא מתה. כי אחרת זה לא יהיה נוח לעלילה.

000

בעצם, "זה לא יהיה נוח לעלילה" זו הדרך הכי טובה לסכם את הסרט הזה.

 

החטא השני: עצלנות – כך הרסו את הסינמטיקה

כשמדי יום מרצים לך על קומפוזיציה, נראות ושליטת מצלמה, קשה מאוד להתעלם מזה (נ.ט – סטונדט לעיצוב). בייחוד שהבחירה היא כל-כך רעה. אני לא מדבר מהתנשאות, להפך, רוב הסרטים לא מחדשים את הקולנוע וזה ממש בסדר. רוב הצלמים, ברוב הסרטים, מצלמים את מה שצריך לצלם ומשמיטים את מה שלא. היופי של פריים הוא פשוט ולא מתחכם מדי וזה ממש בסדר, לא כל סרט חייב להיות יצירת אומנות.

אבל יש מספיק ויש חאלס.

אקס-מן: אפוקליפסה נראה כל-כך רע שזה מצ(ח)יק. הבחירה של מקום המצלמה שוברת את אשליית הסרט כל פעם מחדש, האפקטים נראים כאילו נעשו על ידי תלמיד שנה ב' במקסימום וגם הבחירה מה לעשות ואיך לעשות אותם היא קלה מאוד אז מתבקש שהדברים ייראו טוב. אבל הם ממש רחוקים מזה.

xmen-apocalypse-psylocke-super-bowl-0

אני מבין שהעלילה מתרחשת בשנות השמונים אבל זה לא אומר שהסרט צריך להראות כאילו הוא נעשה בשנות השמונים. אני לא יודע אם זה עצלנות או חוסר תקציב, אבל אחרי ההכנסות של דדפול (סרט שנעשה הפחות משליש מהתקציב של היצירה המדוברת) יכולתם להשקיע עוד כסף כדי שאפקטים כמו: כוחות של מוטנטים, הדרך בה הנבל הראשי נראה ועוד דברים מאוד חשובים ייראו טוב יותר.

בואו נדבר שנייה על הנבל שבחדר. אפוקלפיס נראה רע. ולא בגלל המשחק או הכתיבה, לזה נגיע בהמשך. הוא פשוט לא נראה מאיים או סמכותי בכלל. הוא נראה כמו נבל מהפאוור-ריינג'רס של שנות התשעים גג, עם צבעים שלא תואמים את הקומיקס (שלא היה קשה לעשות נכון, בואו נודה על האמת) ואם אנחנו ברוח של כנות, בקומיקון של השנה ראינו קוסלפיירים יותר טובים של אותה הדמות ולהם לא היה תקציב של מיליונים. נקודה למחשבה.

wondercon_2015___apocalypse_by_antshadow13-d8or94j

 

החטא השלישי: גאווה – בריאן סינגר לא עוצר באדום

אין מה לעשות שזה רע זה רע. ואם זה נראה רע, אז כנראה זה סרט ממש רע. והסרט הזה הוא סרט חייו של סינגר. סינגר חזר לזיכיון אחרי בגידה לסופרמן, ובכה ששיחקו לו בצעצועים. בראד ראטנר עשה עם הפיניקס יותר בלגן ממה שסינגר או אנחנו יכולנו לדמיין ושבר את המעריצים והמבקרים כאחד. אז סינגר חוזר לאקס-מן עם העתיד שהיה וכולנו נושמים טוב יותר.

אבל באמת?

בואו נודה על האמת, הסרטים של פוקס והעולם הקולנועי של האקס-מן לא היו יותר מדי טובים אף פעם. גם בגולת הכותרת של דרכם הקולנועית – X-2, זה לא היה ברמות שאנחנו רגילים אליהם מבית הרעיונות או אפילו מ-DC. לקבל את סינגר חזרה לא היה טוב, אלא הרע במיעוטו [והערה צדדית, בהתחשב בעובדה שמארוול הצליחו לעשות עם ספיידמן בפחות ברבע שעה בסך הכול מה שסוני לא הצליחו לעשות איתו ב5 סרטים.. מישהו בפוקס צריך להרים לקיוון פואגי שיחת טלפון דחופה].

ובחזרה לענייננו, אפוקליפסה לא רק נראה רע הוא גם נשמע ככה. הדיאלוגים נראו כאילו הועתקו מסרט ישן וגרוע. אין שום תחכום או שנינות של כתיבה ונקודות האור היחידות הן כל-כך קטנות שגורמות לכך שבקושי נשים אליהם לב.

5QH3BrN

אז נכון שהופעות אורח וביצי פסחא מאוד משעשעות אותנו. אבל כשלג'ובילי יש מה לעשות בסרט בערך כמו הבלוב והיא הופיעה על הפרסום לסרט – אנחנו בבעיה. קאליבן ו-וולברין היו תוספות ממש טובות אבל שוב, אם זה שם תשתמשו בזה. הקמיאו של קאליבן היה נחמד, ולא יותר מזה, וחוץ מרמיזות על פדופיליה וולברין לא עשה יותר מדי (בכלל מתח מיני ממש מוזר של ג'ין עם כל מיני גברים היה יותר מדי. בנות, כשגבר מבוגר נכנס אליכן בחדר באמצע הלילה ומתחיל ללטף אתכן – פה חשדתי). אני לא יודע מה איתכם,  אבל כחצי מהסצנות צפויות מדי לרמה של זלזול בצופה, והחצי השני מפתיע במובן הממש לא טוב של המילה (כמו המוות הממש לא נצרך וממש לא מרגש וממש לא הגיוני של אלכס/האבוק, הסוף המטופש או ההקרחה של אקסבייר מכך שאפוקליפס מנסה להחליף איתו גופות) הסרט איבד אותי.

הדמויות נופלות לסטראוטיפים שלהם או למה שסינגר ופוקס חושבים שהמעריצים חושבים אותם. ואני אעז ואגיד שרוב הסרט הזה משעמם. גם סיפור שלא התקדם לשום מקום, וגם דיאלוגים חסרי השראה וכתיבה חובבנית. אז אולי סינגר עשה הרבה שעורי בית, אבל מה שהוא היה צריך זה לקרוא יותר. אולי הדמויות והעלילה נשענו רבות על הכתיבה של כריס קליירמונט האגדי, אבל שום דבר טוב שקליירמונט עשה לא מיוצג בסרט הזה ולהפך: הוא לקח ממנו רק את הדברים הפחות טובים ופיתח דווקא אותם.

 

החטא הרביעי: תאוות בשרים – איך נפלנו אחורה תוך כדי הליכה

כן כן, אין מה לעשות, גם זו קטגוריה. כי בואו נעשה סקירה קצרה:

השומרת של אפוקליפס – מתה בשתי דקות הראשונות בעודה מגנה על חייו.

אישתו ובתו של מגנטו – מופיעות רק כדי שניתן יהיה להרוג אותן ולספק למגנטו עוד קצת סבל בנוסף לסבל השואה שלו.

מוירה – באמת שהסיבה היחידה שאני רואה להחזיר אותה זה כדי להוכיח לצופה שלא, באמת, צ'ארלס אקסבייר לגמרי סטרייט, תראו כמה קריפי הוא מתנהג כלפיה! אה, ואולי נזכיר בחצי שנייה כמה חודרני ומפחיד היה הקטע בסרט הראשון כש'ארלס מוחק לה את הזיכרונות פשוט כי זה לא נוח לו שהיא תזכור אותם. מחריד.

ג'ובלי – שורה וחצי נתתם לדמות הכי קולית בעולם? באמת? מביך.

ג'ין – הו ג'ין. ג'ין ג'ין ג'ין. ג'ין שחצי סרט לא עושה כלום, ובחצי השני בוהה בצ'ארלס עד שהוא צורח עליה לעזור לו, ורק אז היא מועילה להזיז את עצמה.

סטורם – ואו, איפה להתחיל? שטיפת מוח, אפס פיתוח דמות, שימוש אמיתי בכוח רק בשניה וחצי האחרונות של הקרב האחרון… מ ע פ ן.

סיילוק – אתם יכולים להסביר לי למה היא הייתה בסרט? כי אני לא.

מיסטיק – אוקיי, היא עוד הייתה חצי משכנעת. היא הציגה התפתחות דמות, אופי, וקיבלה החלטות באופן עצמאי – מאוד מרשים. רק חבל שאת כל הקרב האחרון היא בילתה חסרת הכרה.

נראה שהסרט סובל מסינדרום קשה של "דמות נשית חזקה", שאולי חזקה מבחינה פיזית אבל לא עומדת מבחינה עצמאית בכלל בנרטיב. וחבל, כי לכל אחת ואחת מהדמויות הללו היה פוטנציאל ענק. פספוס.

 

החטא החמישי: כעס – איך הנבל הרס לי הכול

לא, אפוקליפס לא עשה שום דבר (תרתי משמע). הנבלים האמיתיים של הסרט הזה הם ללא ספק צוות ההפקה, הכתיבה והבימוי. הנבל הראשי של הסרט היה חסר משמעות כמו מירי רגב ואורן חזן בישיבות הכנסת. הוא היה יותר מדי חזק בחוסר פרופורציה מטורף ואפילו אז היו חסרים לו כוחות ממש בסיסיים מהקומיקס.

בין יתר כוחותיו, ואני לגמרי רציני, שימוש בחול כנשק, מיסוס של חומרים, טלפורטציה, העצמה של כוחות מוטנטים, טלפטיה, לימוד כל דבר רק מנגיעה במכשיר או חפץ, להשתלט בעל כורחו על מוחו של אקסבייר מרחוק (ואני מדבר על גרמניה-ארה"ב רחוק) ודרכו להתחבר לכול מוטנט ובן-אנוש בעולם ועוד. אבל עם כמה שהוא חזק מר אפוקליפס היקר לא יכול לעשות פעולות פשוטות כמו להשתלט על המוח של אקסבייר שוב כשהוא מטר ממנו וצריך לשכנע אותו להצטרף למטרה שלו (אל תדאגו הוא יילחם איתו על המוח שלו בקרב הסופי.. זה יהיה אמין יותר), או אפילו (ספויילר!!!!) לחזות את הבגידה של פסיילוק בסוף הסרט או פשוט להביס בחורה פחדנית בת 17, לא יודע, נראה לי לא אמין כל הסיפור.

זה כאילו כל הסרט נבנה על הנבל הכי מפחיד ביקום שיכול לעשות הכול אבל הוא לא יכול להכריח את צ'ארלס להחליף איתו גופות או לעשות אותו הבובה שלו. זה שמור רק לדמויות אחרות כי אחרת העלילה תהיה גרועה (אבל…בכל זאת…) וכל מה שהיינו צריכים כדי להביס אותו זה – או להרגיז את ג'ין, או לתת לה אישור רישמי להתפרע, אבל זה בהמשך.

apocalypse-cosplay-2

אני יודע מה תגידו: למארוול אין היסטוריה טובה עם נבלים. בסדר, אז יש לנו עוד אחד לרשימה. מזל, כי אם הוא היה פופולארי מדי בקרב הצופים עוד היו עושים אותו גיבור: וסינגר מסוגל.. אל תנסו אותו.

 

החטא השישי: חמדנות – איך לא סינגר חמד לנו את העבר

אז אפוקליפס לוקח את מגנטו בחזרה לאושוויץ, אחרי שהוא כבר ראה את אשתו וביתו נרצחות, כי זה פשוט לא מספיק. לא, מגנטו צריך ממש לכעוס, ומה יותר טוב לכעס מהשואה?

אז הם באושוויץ, ואפוקליפס מאתגר אותו לדחוף את הכוח שלו מעבר לגבולות להם הוא רגיל. והוא מכעיס אותו, ומכעיס אותו, עד בסוף – מגנטו מחריב את כל אושוויץ.

עכשיו, אוקיי. כן, מגנטו ניצול שואה. כן, השואה היא חלק חשוב מהדמות שלו, מהדעות שלו ומהמעשים שלו. זה אספקט חשוב שחייבים להזכיר ולדון בו כשמדברים על מגנטו. אבל באמת, להרוס מקום שהוא נצר לזוועות האלו, שמנציח את ההיסטוריה הנוראית הזו, שמשמש כתזכורות אל מול כל המכחישי שואה למיניהם?

"בריאן סינגר יהודי!" תצעקו בהגנה. כן, כי יהודים אף פעם לא עושים ניצול ציני וזול בשואה. חס וחלילה.

 

החטא השביעי: קנאה – כי רק לסינגר מותר להרוס את הפיניקס

אוקיי בריאן סינגר. הבנו. ממש רצית לעשות סצנה עם הפיניקס. סבבה, מקובל, זה באמת די מגניב, וויזואלית יכול להיות מהמם. אבל למה בכזו חפזנות ועצלנות?

כל הסרט מסבירים לצופה כמה אפוקליפקס חזק. יש לו יכולות של עשרות ואולי אלפי מוטנטים, הוא הורס ערים שלמות בשנייה, הורג אנשים במצמוץ עפעף. קול. ואז באה ג'ין גריי, ועם קצת מאמץ מוחי, מחסלת אותו. בלי שאף אחד אפילו רמז שיש לה את הכוח הזה.

(כן, היא אומרת שיש משהו "אפל" בתוכה. אבל תראו לי נער/ה בן 17 שלא מרגיש ככה).

זה פשוט מרגיש… כאילו רימו אותנו. זה טוב ויפה שהיא מצילה את המצב, אבל תוך שנייה היא שולטת בזה? יודעת בדיוק מה היא צריכה לעשות? זו כתיבה עצלנית, חד וחלק. ושוב, מבאס. כי זה היה יכול להיות כל כך הרבה יותר טוב.

 

וטיפה של חסד – נקודות האור של הסרט

זה אמיתי! הסרט הזה לא גרוע כמו פנטסטיק4 (כן, גם לי זה נשמע כמו חומר ניקוי לא משהו) יש אור בקצה המנהרה. הוא כסוף ומהיר או כחול ומתקתק. קוויקסילבר מקבל מעמד של כבוד כדבר הטוב ביותר בסרט. מהמעט שרואים אותו (כמו כל דמות בערך) הוא עושה פלאים. מצחיק לעתים, שנון ומחוכם באחרים ופשוט תענוג לעיניים – ככה אקס-מן אמורים להיות!

"אבל לא כולם צריכים להיות מצחיקים! אפשר לעשות סרט קומיקס אפל" אמרו לנו. וזה ממש נכון. אבל אפל וקודר צריך להגיע עם רמה של תחכום, עם יומרה נכונה שכל-כך חסרה בסרט הזה. הסרט כן מנסה להצחיק, מידי פעם, אז למה לא ללכת עד הסוף? ואם ללכת לכיוון השני אז בבקשה ללחוץ חזק יותר על הגז, כי כרגע זה נשאר במקום.

בכול מקרה, גם נייטקרולר נותן פה הפתעה טובה. סוף סוף גיבור על אמיתי וכנה וגם משעשע לפעמים. ממה שראינו מפסיילוק, אני מוכן להודות שאוליביה מאן לא הדבר הכי רע בסרט הזה ואוסקר אייזק.. ובכן, אוסקר אייזק. ההופעה של ג'יימס מקאווי כאקסבייר מאוד נחמדה וגם של מייקל פאסבנדר כמגניטו עושה עבודה טובה (אם כי החומר איתו נאלצו לעבוד לא נותן לשניהם הרבה מרחב תימרון).

 

לסיכום, אולי "אקס-מן:אפוקליפסה" הוא לא הסרט הכי זוועתי תיראו בחייכם אבל הוא זוועה שלא היינו אומרים לראות. אולי יש כאילו שאולי ימצאו בו חן מסויים (אנחנו לא יודעים מי אתם, אבל יש לכם בעיה: תטפלו בזה) אבל עם חטאים כאילו – סביר להניח שהוא ללא ספק יסיים את דרכו בגהנום. פוקס, תטפלו בזה, כי אם לא תזהרו, בקרוב גורל הפרנצ'ייז שלכם יהיה זהה לזה של ספיידרמן – ולכם אין דרך נוחה להכניס לשם את רוברט דאוני ג'וניור.

"אקס-מן: אפוקליפסה" הגיע לקולנוע הקרוב לביתכם ביום חמישי, 19.5.16. תעשו לעצמם טובה ותראו משהו אחר.

Comments

comments

נאור טביב